در چه صورت به زن مهریه تعلق نمی گیرد؟

همانطور که میدانید مهریه حق شرعی و قانونی زن می باشد و در هر صورت به زن تعلق می گیرد حال در برخی شرایط موجود می باشد که مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد و حداقل نصف آن متعلق به خانم می باشد این موضوع به طور صریح در دین اسلام  اشاره شده است. چنانچه دچار ابهاماتی با موضوع در چه صورت به زن مهریه تعلق نمی گیرد؟ هستید می توانید جهت مشاوره با بهترین وکیل رشت به صورت حضوری و یا غیر حضوری در ارتباط بوده در این زمینه اطلاعات لازم را دریافت کنید.

  • طبق ماده 1098 قانون مدنی چنانچه عقد دائم یا موقت باطل بوده و نزدیکی بین زن و مرد انجام نشده باشد، مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد. همچنین نکته ای قابل ذکر در صورتی که زن از باطل بودن عقد نکاح باخبر نبوده باشد و نزدیکی انجام شده باشد، خانم مستحق دریافت مهر المثل است.
  • یکی دیگر از مواردی که مهریه به طور کل به زن تعلق نمی گیرد اگر بعد از تعیین مهر و قبل از برقراری رابطه یکی از زوجین فوت شود زن واجب الزکاه مهریه نمی باشد، پس در اینصورت مرد وظیفه ای در قبال پرداخت مهریه خانم را ندارد مگر آنکه رابطه یان آنها شکل گرفته باشد.
  • اگر بنا به هر دلیلی نکاح بین زوجین فسخ شود و رابطه زناشویی بین زوجین انجام نشده باشد مهریه به زن تعلق نمی گیرد مگر در شرایطی اعم از ناتوانی جنسی مرد امور جنسی انجام نشده باشد و زن خود نکاح را فسخ کند می تواند نصف مهریه اش را دریافت کند.
  • چنانچه زن در دوران نامزدی قصد جدا شدن از شوهر خود را دارد و همچنان باکره است می تواند نصف مهریه خود را طلب کند و تمام مهریه به او تعلق نمی گیرد.

همچنین در برخی مواقع مشاهده می شود که سوال خانم ها این است که مجازات عدم تمکین زن از شوهر چیست؟  این نکته را نیز باید بدانید که در صورت عدم تمکین زن از شوهر هیچ مجازاتی برای زن در نظر گرفته نمی شود و فقط برخی از حقوق آن قطع می شود.

شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن




سلام به دوستان عزیزم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد