عوامل موثرقیمت مسکن، سمت عرضه:

  1.  هزینه زمین: قیمت زمین یکی از عوامل مهم  سمت عرضه بشمار می آید، به طور کلی باید گفت عدم فروش زمین یا فروش زمین توسط مالک تعیین کننده قیمت زمین میباشد همین امر بر روی قیمت ملک نیز تاثیر دارد.
  2.  هزینه ساخت و ساز: مسجل است با بالا رفتن هزینه های مصالح، قیمت خانه نیز بالا میرود یت به طور دیگر می توان گفت بالا رفت ارز، واردات از عوامل مهم تعیین کننده شاخص قیمت مسکن می باشد.
  3. مالیات بر مسکن: با توجه به لایحه مالیات بر مسکن ارائه شده ، این لایحه توانسته تاثیرات زیادی برر روی تندروی ابتیاع ملک گذاشته و همچنین از مماثله مالک نیز کاسته است.
  4. سیاست های انگیزشی: با ابعان به این مسئله که ساخت و ساز ملک و ارائه آن زمانبر می باشد، دولت انگیزه ای برای عرضه کوتاه مدت و میانه مدت ملک ایجاد نمیکند پس این بهترین فرصت برای سیاست های محرک می باشد تا بتوانند در مدت طولانی خودی نشان دهند.

عوامل موثر بر قیمت مسکن، سمت تقاضا: 

  1. شهرنشینی: چنانچه قدرت خرید خانه بالا رود، تقاضای خرید مسکن نیز افزایش پیدا می کند.
  2. مالیات بر مسکن: مالیات بر مسکن موجب عدم تمایل به دلالی شده و تقاضا کاهش پیدا می کند.
  3. اجاره نشینی: با بالا رفتن قیمت مسکن، بودجه ملت یاری خریده خانه را نمی دهد و اکثریت اجاره نشین می باشند، یا اگر بخواهیم حقیقت را بازگو کنیم بدین گونه بیان می داریم که مالکان ترجیح می دهند تا از طریق اجاره املاک شان درامد زایی کنند.
  4. تسهیلات بانکی: تسهیلات بانکی در سمت عرضه مسکن در دستان سازندگان می باشد، درست است که نرخ چند درصدی تسهیلات تاثیر زیادی بر روی افزایش قیمت مسکن ندارد اما چنانچه این ارزش ها به سمت متقاضیان تعلق پیدا کند ممکن است باعث افزایش نرخ مسکن شود.
  5. افزایش نقدینگی: از دیگر عوامل موثر بر قیمت مسکن باید به نقدینگی افراد اشاره کنیم، زیرا چنانچه نقدینگی مردم بیشتر باشد،‌ تمایل آنها نیز به خرید مسکن بیشتر می شود. همین امر سبب بالا رفتن قیمت مسکن می شود.
  6. نرخ ارز: با نوسانات نرخ ارز مردم در تلاش برای سرمایه گذاری های ارزی می باشند در نتیجه مردم تمایلات کمتری به خرید مسکن نشان می دهند در نتیجه فروشندگان ترجیح می دهند قیمتها را پایین آورده تا اشخاص رغبت بیشتری به خرید ملک نشان دهند.


 سلام به دوستان عزیزم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه قیمت بازار مسکن در سال 1403 چگونه است؟ با وب سایت ما همراه باشید 

قیمت مسکن به چه عواملی بستگی دارد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد